RSS

Rygning

07 sep

Vi husker vist alle dengang det var tilladt, at ryge overalt.
Heldigvis er det ikke sådan mere, selvom mange rygere tror det.

Dengang blev der også røget i indkøbscentre. Husker jeg var i Lyngby Storcenter, og sad på en bænk og
ventede. Selvfølgelig kom en statsnarkoman og satte sig ned ved siden af mig, og tændte en cigaret.
Jeg beklagede mig, da jeg hverken kan lide eller tåle tobaksrøg.
Personen sagde, at der ikke stod nogle steder at man ikke måtte ryge.
Nej, der stod heller ingen steder, at man måtte.
Den manglende skiltning fortolkede vi ikke helt på samme måde.
Der stod heller ingen steder, at jeg ikke måtte pisse i hjørnet.
– Så det gjorde jeg…

Nej, selvfølgelig pissede jeg ikke i hjørnet, jeg er (til forskel for rygerne) dannet, og tænker på mine
medmennesker som ikke skal træde i, og lugte til mit pis, selvom det er sterilt.

Det var også dengang, man som ikkeryger fik et bord på en restaurant lige ved siden af en ryger.
Bordet var til ikkerygere, men det hjalp ikke så meget når der kun var en lav skærm imellem bordene.
Nogle gange var der ikke engang en skærm.

Jeg var i biografen, og en person begyndte at ryge ved siden af mig.
Jeg tænkte på, at råbe “Brand”, men det ville nok være faldet tilbage på mig selv, da rygerne var fredet
i klasse A. Jeg har ikke været i en biograf siden.

Man står som regel alene, når man siger til en ryger at det ikke er tilladt at ryge.
Selv hvis der er nogle der ikke ryger til stede, så hjælper de ikke. Mange gange tværtimod; så begynder
de at holde med rygeren. Måske en mild form for Stockholmsyndrom.

Det er som bekendt forbudt, at gøre børn fortræd. Medmindre man er ryger.
Og det er så smart; man kan ikke se på barnet, at han/hun bliver ødelagt indvendigt.
Jeg ser tit folk med en barnevogn have en smøg i gabet. De tænker ikke på (eller er ligeglade) hvilke
konsekvenser det kan få for barnet senere.

Jeg har opholdt mig meget på Lungekirurgisk afdeling på Rigshospitalet, i forbindelse med min mors
sygdom.
De fleste patienter på den afdeling er rygere eller eks-rygere.

Der var blandt andet en person der havde fået fjernet en lunge, men han fortsatte med at ryge.
– hvor dum er man så?!

I venteværelset til røntgenundersøgelse sad der flere fra afdelingen der skulle fotograferes.
Da en patient blev kaldt ind, tabte han en pakke cigaretter, som han skyndte sig at gemme igen.
– spade!

Der kom også folk til forundersøgelse, som man ikke kunne operere på, de blev så sendt videre.
Det kunne f.eks. være folk med små-cellede lungekræft, som man som regel ikke kan operere for.
Jeg snakkede med mange af dem, og de var næsten altid rygere eller eks-rygere.
– og de ville ønske, at de aldrig havde røget.

I disse multikulturelle tider, kommer der her er et multikultiaspekt:
Der var en muslimsk patient, som drev sin medpatient på stuen til vanvid, fordi hele familien sad og
larmede hele dagen så han ikke kunne sove.
Der var konstant ca. 8 personer, og de mente at den frugt der stod fremme til patienterne også var til
dem. De fik hurtigt tømt skålene.
Aftensmaden gav muslimpatienten til sin kone, og en dag kom han ud for at hente mere mad, men det var
slut. Han brokkede sig, som kun en muslim kan, og fattede vist aldrig, at der ikke var nok mad når han
også fodrede konen af.
Der var dog noget svinekød tilbage – men så sulten var han vist heller ikke.

Nu vi er ved hospitaler, så er de jo røgfri nu – på hele hospitalets område -.
Det skider rygerne på, ikke nok med at de står udenfor og ryger hvor det ikke er tilladt, de stiller
sig lige foran indgangene.
Selv ved indgangen hos onkologisk afdeling på Næstved Sygehus står folk og ryger, så folk med diverse
kræftsygdomme lige skal igennem en omgang røg for, at komme til behandling.
Hospitalsledelsen ved det godt, men de gør ikke noget ved det.

Rygning er som religion; det skal holdes langt væk fra det offentlige rum.

 
Skriv en kommentar

Posted by på 7. september 2012 in Pestilenser

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Skriv et svar

